Vzdelávanie

LITERÁRNA AKTIVITA: BESEDA S NICOL HOCHHOLCZEROVOU

Poskytuje: ars_litera, o. z. (Anasoft litera)

Rozsah: 1 vyučovacia hodina (45 min).

Popis: Moderovaný rozhovor so spisovateľkou s fokusom na literárne témy a umeleckú hodnotu diela.

O spisovateľke Nicol Hochholczerovej

O knihe Táto izba sa nedá zjesť

Máte záujem o diskusiu so spisovateľkou Nicol Hochholczerovou o knihe Táto izba sa nedá zjesť na vašej škole? Anasoft litera vám vie poskytnúť aj výtlačky knihy.

Pred stretnutím s autorkou je dôležité sa hlbšie oboznámiť s problematikou groomingu a sexuálneho zneužívania a zúčastniť sa osvetovej aktivity, ktorú na vašej škole podľa konkrétnej dohody (prednáška, workshop alebo prípravný seminár pre pedagogičky/pedagógov) zorganizujú partneri tejto iniciatívy (pozrite nižšie).

Kontakt: simona.fochlerova@anasoftlitera.com

 

OSVETOVÁ AKTIVITA: SEXUÁLNE NÁSILIE NA DEŤOCH (CSA)

Poskytuje: Koordinačno-metodické centrum pre prevenciu násilia na ženách

Rozsah: 6 modulov v celkovej dĺžke 28 hodín

Popis: Účelom vzdelávania je znížiť riziko opakovanej a druhotnej viktimizácie detských obetí a pomôcť k obhajobe práv detí s ohľadom na ich potreby.

Vzdelávanie má modulový charakter
(viď program).

Vysokú latenciu sexuálneho zneužívania je možné znižovať jeho lepšou identifikáciou a prístupom zodpovedajúcim potrebám preživších. Za týmto účelom odporúčame absolvovať aspoň prvé tri moduly vzdelávania.

Vo štvrtom výberovom module, v záujme lepšej obhajoby ich oprávnených záujmov, prinášame informácie o špecifikách mladistvých, ktorí páchajú sexuálne delikty.

S ohľadom na komplexnosť problematiky ohrozenia detí násilím ponúka piaty výberový modul informácie o postavení detských svedkov násilia v rodinách.

Šiesty výberový modul si kladie za cieľ pomôcť profesionálom a profesionálkam nájsť stratégie na zvýšenie vlastnej pohody a sebaregulácie v rámci profesionálnej a osobnej starostlivosti o seba pri kontakte s traumatizovanými obeťami.

Vzdelávanie absolvovali pracovníci a pracovníčky Centier pre deti a rodinu a aj advokáti a advokátky.

Vzdelávanie pripravilo Koordinačno-metodické centrum pre prevenciu násilia na ženách.

Podľa cieľovej skupiny je náš tím schopný prispôsobiť jeho obsah cieľovej skupine vzdelávania. Spoločne veríme, že absolvovanie vzdelávania zlepší situáciu detských obetí sexuálnej viktimizácie a prispeje k obhajobe ich práv.

 

č. Hlavná téma modulu Subtémy Termíny a dĺžka
1.  Možnosti a limity identifikácie
CSA3,5 hod
  • potenciálne symptómy u detí, ktoré sa stali obeťami CSA
  • čo možno vyvodiť z prítomnosti alebo absencie niektorých symptómov CSA – dôležitosť správnej interpretácie nálezov a záverov znaleckých posudkov
  •  ako viesť rozhovor s dieťaťom – princípy traumou informovaného prístupu
  • vymedzenie a význam tzv. princípu prezumpcie statusu obete
3,5 hod
2. Zdroje druhotne viktimizujúcich
postojov voči obetiam
  • neznalosť príčin reakcií obetí, ktoré sú v rozpore s intuitívnymi očakávaniami ohľadne toho, ako by sa mala „správna“ obeť zachovať pred, počas a po viktimizácii
  • chyba spätného úsudku
  • väzby, vzťahové putá k podozrivej osobe
  • predsudky o vysokom výskyte krivých obvinení z CSA
  • nepochopenie princípu prezumpcie statusu obete
  • presvedčenie o schopnosti rozoznať pravdu od lži
  • neznalosť potenciálnych negatívnych dôsledkov CSA
3,5 hod
3.  Hlbšie porozumenie obetiam
(potenciálne dlhodobé následky
CSA)
  • faktory ovplyvňujúce dopad traumy
  • potenciálne dlhodobé následky CSA v psychickej oblasti (príznaky PTSD a kognitívne zmeny)
  • potenciálne dlhodobé následky CSA v telesnej oblasti (negatívny vnútorný postoj k vlastnému telu, neurobiológia traumy)
  • potenciálne dlhodobé následky CSA v sociálnej oblasti
  • potenciálne dlhodobé následky CSA v spirituálnej oblasti
  • postraumatický rast
3,5 hod
4.  Mladiství delikventi ako
špecifická kategória páchateľov
  • adolescencia – obdobie vývinu
  • mladiství, ktorí sexuálne zneužívajú – charakteristika a klasifikácia
  • vývinové štádia sexuálneho útočenia a heterogenita naprieč štádiami
  • posudzovanie rizík a potrieb
  • priorita terapie pred trestom odňatia slobody
3,5 hod
5.  Ochrana detí pred násilím v
rodinách
  • identifikácia ohrozenia detí násilím v partnerských vzťahoch a násilím v rodinách
  • kontraintuitívne reakcie nezneužívajúceho rodiča
  • najlepší záujem dieťaťa a koncepty skresľujúce jeho vyhodnocovanie
  • význam zohľadnenia ohrozenia
  • konkrétne kroky na vytvorenie bezpečného prostredia
2 dni po
sebe 3,5
hod
6. Dopad práce s obeťami CSA na
pomáhajúcich profesionálov a
profesionálky
  • fenomén tzv. sekundárnej alebo sprostredkovanej traumatizácie
  • spektrum možných symptómov a dlhodobých následkov sekundárnej traumatizácie
  • rizikové faktory
  • opatrenia na predchádzanie alebo zmiernenie sprostredkovanej traumatizácie
2 dni po
sebe 3,5
hod